StadinAO / Palvelut työllistymiseen ja opintoihin / Työvoimakoulutukset / Asiakaspalvelu ravintolassa 709985 (Hakuaika 8.1.2023 asti)

Asiakaspalvelu ravintolassa 709985 (Hakuaika 8.1.2023 asti)

kuvituskuva

Haluatko työskennellä lounas- tai á la carte -ravintolassa asiakaspalvelutehtävissä?

Hanki osaamista asiakaspalvelu ravintolassa -koulutuksesta. Koulutuksen päätteeksi voit suorittaa ravintola- ja catering-alan asiakaspalvelu ja myynti (25 osp) -tutkinnon osan.

Koulutuksen jälkeen osaat valmistautua asiakaspalvelutilanteisiin ja palvella asiakkaita. Osaat myydä ja tarjoilla ruokatuotteita noutopöydästä, linjastosta sekä pöytiin tarjoillen. Tunnet alkoholijuomien perusteet ja pystyt anniskelemaan erilaisia juomatuotteita asiakkaille. Osaat työskennellä kassalla ja tehdä tilityksen.

Koulutus toteutetaan päiväkoulutuksena, joka sisältää lähiopetusta sekä työelämässä oppimista. Työelämässä tapahtuva oppiminen toteutuu pääkaupunkiseudun lounas- ja á la carte -ravintoloissa

Kenelle palvelu sopii?

Koulutus on suunniteltu henkilöille, jotka haluavat työskennellä asiakaspalvelu- ja anniskelutehtävissä ravintola- ja catering-alalla.

Hakijalta edellytetään riittävää suomen kielen taitoa ja ravintola-alalle sopivaa kokonaisvaltaista terveyttä, sekä vuorovaikutustaitoja.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston tai Helsingin työllisyyspalveluiden asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa ja jotka ovat täyttäneet 20 vuotta.

Sisältö

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta tutkinnon osa Asiakaspalvelu ja myynti (25 osp) ja työllistyä alan työtehtäviin.

Koulutuksen jälkeen opiskelija saa valmiudet toimia työryhmän jäsenenä ravintolan asiakaspalvelu-, tarjoilu- ja myyntitehtävissä huolehtien asiakkaiden viihtyvyydestä ja palvelukokemuksesta. Hän osaa alkoholijuomien perusteet ja voi toimia anniskelutehtävissä. Opiskelija ymmärtää myös asiakastarpeiden mukaisen ravitsemuksen merkityksen ja terveellisen ruokavalion perusperiaatteet.

Koulutuksessa käydään läpi:

  • Asiakaspalvelu ja tarjoilu
  • Alakohtaisen kielitaidon kasvattaminen: asiakaspalvelufraasit, alan sanasto
  • Kassatyöskentely ja tilittäminen
  • Alkoholijuomien perusteet
  • Anniskeluosaaminen
  • Asiakastarpeiden mukainen ravitsemus ja terveellinen ruokavalio
  • Hygieniaosaaminen & omavalvonta
  • Työelämätaidot
  • Erilaiset ympäristöt ja niissä toimiminen
  • Astia- ja jätehuolto.

Koulutuksen aikana suoritetaan:

  • Hygieniapassi
  • Anniskelupassi
  • Tutkinnon osan näyttö.

Aika ja paikka

Koulutus alkaa 6.2.2023. Koulutuspaikka on Stadin AO:n Prinsessantien toimipaikka osoitteessa Prinsessantie 2, 00820 Helsinki.

Hinta ja peruutusehdot

Työvoimakoulutus on opiskelijalle ilmaista. Työjalkineet opiskelija hankkii itse.

Jatkopolut

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta tutkinnon osa Asiakaspalvelu ja myynti (25 osp). Opiskelija voi täydentää opintojaan myöhemmin suorittamalla muita tutkinnon osia tai koko tutkinnon.

Hakeutuminen

Hae koulutukseen TE-toimiston sivuilla. Voit myös jättää paperihakemuksen työ- ja elinkeinotoimistoon / Helsingin työllisyyspalveluihin.

Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, vahvista hakemuksesi TE-toimistossa/kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > Koulutushakemus.

Huomioita

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Esivalinta tehdään koulutushakemusten perusteella. Hakemuksia käsitellään jo hakuaikana. Hakemuksessa on tärkeää tuoda esille soveltuvuutta ja motivaatiota koulutukseen. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun.

Lisätietoja

Jouni Savolainen, opettaja
Puh. 040 3345 710
jouni.savolainen@edu.hel.fi

Päivitetty 17.11.2022