Logistiikka-alalla on loistavat työnäkymät
Julkaistu 10.10.2023, 10:49Miltä kuulostaa ala, jossa tutkinnon voi isoksi osaksi oppia töitä tekemällä ja jossa riittää töitä? Tällaista on logistiikka-alalla, jonka perustutkinnon voi suorittaa Stadin AO:ssa.
Koulutuspäällikkö Mira Tallberg pohtii, että moni ei tunne logistiikka-alan monipuolisuutta. Ensinnäkin tutkinnossa on kaksi puolta: varastoala eli sisälogistiikan osaamisala ja kuljetusalan osaamisala. Kummassakin suoritetaan logistiikan perustutkinto.
Varastopuolella opiskelevat valmistuvat palvelulogistiikkatyöntekijöiksi. Heidän työtehtäviään ovat esimerkiksi tavaroiden vastaanotto ja keräys. He käyttävät trukkeja siirtäessään tavaroita ulos ja sisään. Heidän tehtäviinsä kuuluu myös varmistaa, että hyllyistä kerätään oikeat tuotteet asiakkaita varten.
Isojen varastojen lisäksi he tekevät töitä pienvarastoissa muun muassa ketjumyymälöissä. Stadin AO tekee opiskelijayhteistyötä muun muassa Motonetin ja Ikean kanssa.
Opiskelijoille tulevat tutuiksi myös työkoneiden huollot, korjaukset ja vikojen etsinnät. Opintojen aikana käydään läpi myös tietojärjestelmiä ja ohjelmia.
– Trukin hallitseminen on tärkeää varastotyössä. Myös tarkkana on kyettävä olemaan, sillä tilauslistat ja rahtikirjat on käytävä huolellisesti läpi ja toimittava niiden mukaan.
Monen taidon kuljettajia
Kuljetusalalta valmistuu nimensä mukaisesti autonrattiin. Auto voi olla yhdistelmäajoneuvo, linja-auto tai kuorma-auto, joita varten opiskellaan omilla erikoislinjoillaan. Ensimmäisenä opiskellaan kuitenkin kuorma-auton kuljettajaksi, ja jos opinnot etenevät hyvin, opiskelija pääsee halutessaan jatkamaan muihin kulkuneuvoihin.
– Kuljettajien työhön kuuluu myös lastaamista ja lastin purkamista. Lastina voi olla tavaroiden lisäksi vaikka hiekkaa tai lunta, Tallberg kertoo.
Kuljetuksia on monentyyppisiä. Osa on lyhyitä matkoja esimerkiksi tehtaan ja sataman välillä, mutta yhtä lailla kuljettajat voivat ajaa reittejä aina Pohjois-Suomeen.
Opiskeluaikana totutaan myös asiakaspalveluun ja itsenäiseen tekemiseen.
Ajotaidon lisäksi kuljettajien on opittava sitomaan kuormat oikein turvallisesti. Lisäksi heillä on oltava ymmärrys lakiasioista, sillä kuormilla on omat säännöksensä.
– Ongelmiakin on opittava ratkomaan itsenäisesti. Jos autoon tulee vikaa kesken matkan, on pystyttävä ratkaisemaan, miten tilanteessa toimitaan.
Sekä varasto- että kuljetusalalla tehdään tyypillisesti kolmivuorotyötä. Kummankin alan opiskelijat hakevat logistiikan perustutkintoon mutta pääsevät pian opintojen alun jälkeen kertomaan toiveensa, kummalle puolelle toivovat pääsevänsä.
– Yleensä pystymme toteuttamaan toiveet. Tosin kuljettajia varten on jonkun verran lainsäädäntöä, joka vaatii esimerkiksi lääkärin tarkastuksia näkötesteineen.
Paljon työharjoittelua
Logistiikka-alaa opiskellaan aluksi koululla kuukauden tai kahden verran, ja jo sen jälkeen alkaa harjoittelu työpaikoilla.
– Työssäoppimista on logistiikka-alalla hyvin paljon. Tuona aikana opiskelija saa ohjausta, sillä tukena on työssäoppimisesta vastuussa oleva opettaja ja hänen lisäkseen työpaikan ohjaaja. Myös työvalmentajat käyvät tapaamassa opiskelijoita harjoittelun aikana.
– Varmistamme aina sopimuksin, että työpaikoilla noudatetaan lakeja ja ohjeita ja että ne ovat hyvät paikat opiskella.
Opettajat toivovat, että opiskelijat etsisivät mahdollisia harjoittelupaikkoja itse ja samalla oppisivat työnhakua. Etenkin alussa ja tarpeen tullen myöhemminkin koulu toki auttaa sopivan työssäoppimispaikan löytämisessä.
Jos logistiikka-alan perustutkinnon suorittaneella on intoa opiskella lisää, opintoja voi jatkaa ammattikorkeakoulussa ja valmistua alansa insinööriksi.
Opinnot Stadin AO:ssa kestävät yleensä kolmisen vuotta. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että nyt opintonsa aloittavat pääsevät ennen tutkinnosta valmistumista upouusiin Stadin AO:n tiloihin Roihupellon kampukselle. Opiskelijat pääsevät sinne alkuvuodesta 2026.
Entä logistiikka-alan työllistymismahdollisuudet, miltä ne nyt ja lähitulevaisuudessa vaikuttavat?
– Ne ovat loistavat, Tallberg kertoo.
Teksti: Kirsi Riipinen
Kuvat: Jussi Helttunen