Autoala kutsui yläkoululaiset ja lukiolaiset ilmiöoppimaan

Julkaistu 23.3.2022, 11:44 Autoalan opettaja Janne Kantanen, jälkimarkkinointipäällikkö Vesa Savela, lukiolainen Yousuf Tareen, myyntijohtaja Henrik Mikkola ja apulaisrehtori Harri Veteli.

Stadin AO:n Ilkantien toimipaikassa koulutetaan tulevia autoalan ammattilaisia, kuten ajoneuvoasentajia, autokorinkorjaajia, automaalareita ja varaosamyyjiä. Autoala kehittyy huimaa vauhtia muun muassa teknologian ja sähköisen liikenteen osalta.

Harva nuori tuntee alan monipuolisia uramahdollisuuksia ja työtehtäviä, vaikka pääkaupunkiseudulla on huutava pula työntekijöistä. Moni yritys kiinnittääkin Stadin AO:n opiskelijat oppisopimuksella työsuhteeseen jo opintojen aikana.

Autoalan vetovoimasta huolestunut opettaja Eero Saari ja Haaga-Helia -ammattikorkeakoulun lehtori Virve Vainio suunnittelivat ilmiöoppimisen pilottikurssin, jonka yhtenä tavoitteena oli tutustuttaa nuoret luontevasti autoalaan. Koulutuksessa perehdyttiin sähkömikroauton tekniikkaan ja valmistamiseen, ja ryhmässä oli kahdeksan nuorta.

– Kurssin aikana purimme polttomoottorikäyttöisen mikroauton osiin, muutimme sen sähkökäyttöiseksi ja kokosimme takaisin. Samalla tutustuimme sähkömikroautojen voimalinjaympäristöön. Tavoitteena oli, että pääsemme lopuksi myös radalle ajamaan itse valmistetuilla sähkömikroautoilla, Eero Saari kertoo tyytyväisenä.

Autoalan opettaja Eero Saari Stadin AO:sta.
Autoalan opettaja Eero Saari on sytyttänyt nuoriin sähköinnostuksen ilmiöoppimisen pilottikurssilla.

Yrityskummi kannustaa autoalan opintoihin

Käytännönläheinen kurssi yhdisti tavoitteellisesti sähkötekniikan, fysiikan, matematiikan ja kemian teoriaa mikroauton sähköistämiseen. Esimerkiksi integrointi, derivointi ja tilastotiede konkretisoituivat, kun Eero Saari näytti auton avulla, mihin matematiikkaa tarvitaan. Myös Ohmin lain kolmio tuli tutuksi työsalissa.

– Autonasennus edellyttää ongelmanratkaisutaitoa ja loogista päättelykykyä. Sähkö on mielenkiintoinen ilmiö, jossa on paljon oppimisnäkökulmia. Ammattilaisen ohjauksessa nuoret pääsevät turvallisesti kokeilemaan asioita ja oppimaan kokonaisvaltaisen elämyksellisesti. Toivotamme myös peruskoulun ja lukion aineenopettajat kehittämään ilmiöoppimisen yhteistyötä kanssamme, Virve Vainio kannustaa.

Sähkömikroautokurssin kummina toimi jälkimarkkinointipäällikkö Vesa Savela VDL Bus Coach Finland Oy:stä. Sähköbusseja edustava Savela oli kertonut oppilaille sähköisen liikenteen tulevaisuudesta ja kutsunut oppilasryhmän yritysvierailulle viimeisenä kurssipäivänä. Hän toivoo autoalalle paljon uusia opiskelijoita, sillä työvoimapula on kriittinen.

Yrityskummin rooli on luonteva Vesa Savelalle, joka kannustaa jatkuvan oppimisen polulle. Savela tietää, että mekaanikon ura voi johtaa esimerkiksi autotalonjohtajaksi. Samalla kun autot kehittyvät, autoalan työtehtävät muuttuvat. Savela iloitsee ammattilukiosta, joka yhdistää autoalan käytännön opinnot lukiotavoitteisiin.

– Kannustan suorittamaan kaksoistutkinnon ammattilukiossa, sillä tarvitsemme fysiikan, matematiikan ja it-taitojen osaajia. Yhä useampi autoalan ammattilainen toimii vianmäärityksen ja diagnostiikan parissa, jolloin työvälineenä on tietokone ja valkoiset haalarit pysyvät puhtaina, Vesa Savela naurahtaa.

– Parhaimmillaan nuori tulee autoalan yritykseen peruskoulun tet-harjoittelijaksi, osallistuu Stadin AO:n sähkömikroautokurssille, suorittaa ajoneuvoalan perustutkinnon ja kenties myös ylioppilastutkinnon ja jatkaa ehkä myöhemmin ammattikorkeakouluun ja yliopistoon, Savela pohtii.

17-vuotias Yousuf Tareen opiskelee Vuosaaren lukiossa ja on tyytyväinen sähkömikroautokurssille osallistumiseen. Hänen tavoitteenaan on opiskella diplomi-insinööriksi, joten käytännön sähkötekniikkaan tutustuminen on motivoinut nuorukaista.

– Olen kiinnostunut sekä vaativasta matematiikasta että käsillä tekemisestä, jotka yhdistyivät sähkömikroautokurssilla. Yritysvierailulla tutustuimme sähköbusseihin ja opimme, että autoalalla on paljon uramahdollisuuksia. Peruskoulussa ja lukiossa voisi olla enemmän yhteistyötä työnantajien kanssa, Yousuf Tareen pohtii.

Käytännön ja teorian yhdistäminen tuo oppimiselämyksiä

Kun oppilaat saapuvat Ilkantien toimipaikkaan ja pukevat työhaalarit päälle sekä turvakengät jalkaan, katkeaa puheensorina ja vilkkaus hetkeksi. Autotyösalin vaikuttavuus ja kiinnostavuus hiljentää nuoret, joista moni kysyy yhä uudestaan:

– Milloin pääsemme tutustumaan korjaamohalliin? Miten haetaan VDL:lle töihin? Voinko hakea opiskelemaan ajoneuvoalan perustutkintoa, jos olen kätevä käsistäni, mutta peruskoulun todistus ei ole hyvä?

Eero Saari, Virve Vainio ja Vesa Savela toivovat, että mahdollisimman moni yläkoululainen ja lukiolainen saa mahdollisuuden tutustua kädentaitoammattiin.

– Työkalupakki ja käsillä tekeminen ovat elämyksiä nuorille. Sähkömikroautokurssi on tarjonnut oppimispolun myös muihin teknisten alojen ammatteihin, joissa tarvitaan ymmärrystä sähköstä sekä käytännön ja teorian yhdistämistä, Virve Vainio tiivistää.

Teksti ja kuvat: Hannele Häyhä

Pääkuva: Yhteiskuvassa vasemmalta autoalan opettaja Janne Kantanen (Stadin AO), jälkimarkkinointipäällikkö Vesa Savela (VDL), lukiolainen Yousuf Tareen, myyntijohtaja Henrik Mikkola (VDL) ja apulaisrehtori Harri Veteli (Helsingin aikuislukio).