Opettajan näkökulma: Työelämää ja oppimista

Julkaistu 4.2.2021, 1:16

Työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävää koulutusta kutsutaan työelämässä oppimiseksi. Stadin ammatti- ja aikuisopiston sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon koulutuksessa on työelämäyhteistyöllä pitkät ja monimuotoiset perinteet.

Työelämäyhteistyötä on kehitetty luomalla malli, jossa opiskelijat ovat oppilaitoksessa kaksi ja työpaikalla kolme päivää viikosta. Oppimismuotoa on ajettu sisään eri toimijoiden, kuten Kustaankartanon seniorikeskuksen, kanssa.

− Yksi parhaista asioista, mitä olen opettajanurani aikana kokenut ja päässyt kehittämään, opettaja Virpi Korhonen myhäilee ja jatkaa työelämäyhteistyön olevan aidosti innostavaa toimintaa, joka parhaimmillaan hyödyttää kaikkia osapuolia.

Lähihoitajaopiskelija Hanna Heinonen on samoilla linjoilla:
− On pystynyt hyvin yhdistämään koulussa opitut asiat työpaikalla. Näkee heti, miten asiat työpaikalla hoidetaan.

Nyt kokeilussa oleva 2+3 -malli ei silti ole opiskelijalle helpompi kuin tavanomainen, pitkäkestoisempaan lähiopetukseen perustuva tapa.

− Opiskelu on ollut kiinnostavampaa, mutta raskaampaa. Tehtäviä on ollut paljon, eikä aina ole pysynyt perässä, pohtii valmistumisvaiheessa oleva lähihoitajaopiskelija Sofia Isokoski, jolla on kokemusta molemmista opiskelumuodoista.

Kiitos Kustaankartanon seniorikeskukselle

Malli on asettanut paitsi opiskelijoille myös opettajille ja työpaikkaohjaajille monia haasteita. Uuden kehittäminen syö resursseja ja toisaalta tiivis yhteistyö vaatii monen tahon yhteiskoordinointia.

− Mallin kehittäminen on ollut aikaa vievää ja haastavaakin. Yhteistyö Kustaankartanon kanssa on kuitenkin koko ajan sujunut loistavasti, opettaja Hannemari Leppiniemi kiittelee.

− Yhteisten aikataulujen sopimisessa on ollut haasteita, kun osastolla tehdään kolmivuorotyötä, opettaja Pirjo Myllyaho puolestaan miettii.

Myös Kustaankartanon hoitohenkilökunta on huomannut saman.
− Yhteisiä vuoroja opiskelijan kanssa voisi olla enemmänkin, lähihoitaja Airi Ahola huokailee. 

Ahola pitää kuitenkin uudesta mallista.
− On hyvä systeemi, että opiskelija pääsee heti tekemään asiakkaiden kanssa asioita, joita on koulussa oppinut. Ne ovat ikään kuin tuoreessa muistissa, hän sanoo.

Koronapandemia on vaikuttanut myös tähän kehittämisprojektiin. Kevään lyhyttä sulkua lukuun ottamatta opiskelijat eivät ole kuitenkaan joutuneet olemaan pois Kustaankartanosta ja asiakastyöstä. Opettajat sen sijaan eivät ole päässeet opiskelijoita seuraamaan. Hannemari Leppiniemi harmittelee tätä.

− Koska osastoilla kiertäminen on jäänyt pois, on myös yhteistyö sen myötä vähentynyt. Toivon, että tämä jatkuu koronan jälkeen, jolloin kehittäminen pääsee paremmin vauhtiin.