StadinAO / Ammatilliset perustutkinnot / Matkailualan perustutkinto / Vocational Qualification in Tourism Industry

Matkailualan perustutkinto / Vocational Qualification in Tourism Industry

Matkailun asiakaspalvelija / Tourism service agent

Matkailun asiakaspalvelija

Matkailualan perustutkinnon suorittanut matkailun asiakaspalvelija työskentelee hotelleissa tai muissa majoitusliikkeissä, valtakunnallisissa, alueellisissa tai paikallisissa matkailun myynti- ja neuvontaorganisaatioissa, matka- tai matkailutoimistoissa, myyntipalveluissa, matkailukeskuksissa, myynti- ja neuvontapisteissä, keskusvaraamoissa, liikenneyhtiöissä tai ohjelmapalveluyrityksissä.

Stadin AO:ssa on tarjolla kaksi opintopolkua, joiden kautta voi erikoistua valinnaisilla tutkinnon osilla joko hotellimaailman tai elämyspalvelujen erilaisiin työtehtäviin.

Stadin AO:ssa matkailualan koulutusta järjestetään Prinsessantien toimipaikassa (Roihuvuori).

Alan työtehtävät

  • matkailualan erilaiset asiakaspalvelutehtävät
  • erilaiset työtehtävät hotelleissa, kahviloissa ja ravintoloissa
  • ohjelma- ja oheispalvelujen markkinointi, myynti ja toteutus
  • asiakkaiden opastaminen ja ohjaus
  • matkailualan tieto- ja viestintätekniikan käyttö
  • tapahtumissa toimiminen

Työnantajia

  • käyntikohteet, kuten esim. museot ja huvipuistot
  • majoitusliikkeet ja kylpylät
  • ravintolat ja kahvilat
  • tapahtumatuottajat
  • erilaiset seikkailu- ja elämysyritykset

Työhön liittyviä vaatimuksia

  • alueellisten matkailupalvelujen ja matkakohteiden hyvä tunteminen
  • yhteistyö- ja tiimitaidot
  • kyky noudattaa työaikoja ja työelämän pelisääntöjä
  • asiakaspalvelutaidot, halu palvella erilaisia asiakasryhmiä
  • oma-aloitteisuus ja joustavuus
  • myynnin ja markkinoinnin taidot
  • riittävä suullinen ja kirjallinen suomen ja englannin kielen taito
  • kaikki muu kielitaito katsotaan eduksi
  • hyvä fyysinen kunto

Henkilökohtaiset ominaisuudet

  • ulospäinsuuntautunut
  • esiintymiskykyinen
  • organisointikykyinen
  • sosiaalinen
  • palveluhenkinen
  • paineensietokykyinen
  • kekseliäs

Tourism service agent

Do you want to work in the exciting and diverse tourism industry?

Tourism service agent qualification will provide you with exceptional customer service skills, knowledge of regional tourism services and skills to work efficiently and effectively in tourism and hospitality industry.

It is essential for tourism service agent to have excellent teamwork and communications skills, language skills, can show initiative, and is dependable. As the industry operates 24 hours a day, shift work is also required.

This qualification will also provide you industry knowledge and operational skills to work in a variety of tasks in different hotel departments such as Hotel’s front desk. Skilled receptionist is well organized, works well under pressure, and maintains a friendly, welcoming and a pleasant attitude throughout the work shift.

Employment opportunities include hotels and other accommodation service providers, meetings and conferences, destination resorts, national, regional and local tourism sales and advisory organizations, travel and tourism offices, sales services, information points, or transportation companies.

For more information, please contact:

Helsinki Vocational College and Adult Institute
Admissions Office
tel. 09 310 89318 (mon–fri 10–14)
hakijapalvelut@edu.hel.fi