StadinAO / Ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot / Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon suorittaminen antaa laaja-alaiset tiedot ja taidot työskennellä tarjoilijan tai baarimestarin työtehtävissä.

Huom! Myös yksittäisten tutkinnonosien suorittaminen ammattitaidon kehittämiseksi on mahdollista.

Tutkinnon tavoitteet

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon suorittanut osaa

  • esitellä, suositella ja myydä baarin ja ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
  • palvella asiakkaita kielitaitoisesti
  • palvella asiakkaita myynti- ja asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti, tuloksellisesti, ystävällisesti ja vastuullisesti
  • toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti itsenäisesti ja työryhmässä
  • noudattaa alan lainsäädäntöä sekä työyhteisön ohjeita, määräyksiä ja toimintatapoja
  • arvioida ja kehittää työtään.

Ammattitutkinnossa voi erikoistua baarin tai ravintolan asiakaspalvelutehtäviin.

Baarin asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut baarimestari osaa

  • esitellä, suositella ja myydä baarin alkoholittomia ja alkoholipitoisia juomatuotteita sekä kotimaisia ja kansainvälisiä juomasekoituksia
  • käyttää baarin koneita, laitteita ja perustyövälineitä
  • käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti sekä tietää hinnoittelun periaatteet
  • tehdä inventointiin, varastokirjanpitoon ja varaston kiertoon liittyvät tehtävät.

Ravintolan asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut tarjoilija osaa

  • esitellä, suositella, myydä ja tarjoilla ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
  • palvella asiakkaita oma-aloitteisesti, ystävällisesti ja vastuuntuntoisesti sekä toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti
  • kertoa asiakkaille myytävien ruoka-annosten raaka-aineet ja valmistustavat
  • palvella erikoisruokavalioita tarvitsevia asiakkaita
  • käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti
  • käyttää tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, koneita ja laitteita.

Tutkinnon rakenne

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon laajuus on 120 osaamispistettä (osp).

Tutkinnossa on kaksi osaamisalaa:

  • Baarin asiakaspalvelun osaamisala (baarimestari)
  • Ravintolan asiakaspalvelun osaamisala (tarjoilija)

Tutkinto koostuu kahdesta pakollisesta ja yhdestä tai kahdesta vapaasti valittavasta tutkinnon osasta .

Pakolliset tutkinnon osat (yht. 85 osp)

  • Ravintolan tarjoilutyössä toimiminen, 40 osp ja
  • Baarityössä toimiminen 45 osp tai
  • Ruokaravintolassa toimiminen,45 osp

Valinnaiset tutkinnon osat (yht. 35 osp)

  • Cocktailbaarissa toimiminen, 35 osp
  • Juhlapalvelussa toimiminen, 20 osp
  • Henkilöstöravintolassa toimiminen, 20 osp
  • Kahvilan asiantuntijana toimiminen, 35 osp
  • Olutravintolassa toimiminen, 35 osp
  • Ravintolan tuotteen kehittäminen, 15 osp
  • Tilaustarjoilussa toimiminen, 20 osp
  • Viinibaarissa toimiminen, 35 osp

Tutkinnossa vaadittavaa osaamista osoitetaan omalla työpaikalla henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti näytöillä.

Lue lisää tutkinnon sisällöstä ja vaatimuksista ePerusteista.

Koulutuksen toteutus

Koulutus on tarkoitettu ravintolan asiakaspalvelun kokemusta omaaville henkilöille.

Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, joka koostuu lähiopetuksesta oppilaitoksessa sekä itsenäisestä omaan tarjoilijan tai baarimestarin työhön kytkeytyvästä ohjatusta etäopiskelusta.

Jokaiselle tutkinnon suorittajalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) tutkinnon suorittamiseksi tarvittavan ammattitaidon hankkimisesta.

Hakeminen

Koulutus järjestetään oppisopimuskoulutuksena. Koulutukseen voi hakea joustavasti sopivan työpaikan löydyttyä. Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta.

Huom! Hakijalta edellytetään ravintola-alan työkokemusta myynti- ja tarjoilijatehtävissä vähintään kaksi vuotta.

Täytä hakemus Opintopolussa.

Koulutuksen hinta

Oppisopimuskoulutus on opiskelijalle maksuton lukuunottamatta mahdollisia oppimateriaalikustannuksia.

Aikuisopiskelijalla on työ- ja elämäntilanteesta riippuen erilaisia vaihtoehtoja opintojen rahoittamiseen. Oikeus erilaisiin tukiin on hyvä selvittää hyvissä ajoin ennen opintojen alkua, sillä monet taloudellisista tukimuodoista vaativat etukäteisjärjestelyjä ja sopimista.

Koulutuspaikka

Stadin AO, Prinsessantien toimipaikka
Prinsessantie 2, 00820 Helsinki

Jouni Savolainen, opettaja
040 3345 710
jouni.savolainen@edu.hel.fi